Hermann von Helmholtz-Zentrum für Kulturtechnik

Zentralinstitut der Humboldt-Universität zu Berlin

Sarah Wagner

Sarah_Wagner_HZK

Research assistant
Phone: 030 2093-12885
Email: sarah.wagner.1@hu-berlin.de

Sarah Wagner is working as research assistant for the project “Das Fenster zur Natur und Kunst. Eine historisch-kritische Aufarbeitung der Brandenburgisch-Preußischen Kunstkammer” funded by the German Research Foundation and is responsible for the conception and implementation of the virtual research environment (WissKI). Previously, she was involved in various research projects, among others at the Germanisches Nationalmuseum Nuremberg, where she accompanied the digital processing of the research data. Within the project “Objekte im Netz”, she developed a documentation and digitisation strategy for the collections of the University of Erlangen-Nuremberg.
Since 2016 she has been working on her doctoral thesis on the Kunst- und Wunderkammer in current exhibition practice at the Friedrich-Alexander University of Erlangen-Nuremberg.

Research interests:

  • Collection practices in the early modern period
  • Semantic knowledge modeling

Office: Philippstr. 13, house 3, room 123

Publications

“Unsichtbares sichtbar machen. Semantische Modellierung interpretativer Vorgänge am Beispiel der historischen Bestandsaufnahme der Brandenburgisch-Preußischen Kunstkammern.” In: Schöch, C.: DHd2020 Spielräume. Digital Humanities zwischen Modellierung und Interpretation. 7. Tagung des Verbands Digital Humanities im deutschsprachigen Raum e.V., Digital Humanities im deutschsprachigen Raum in Paderborn. Konferenzabstracts (2020), P. 238-240.

“Semantic data-modeling and long-term interpretability of cultural heritage data – three case studies.” In: Kremers, Horst (ed.): Digital Cultural Heritage. Springer International (2020), P. 239-254 (together with Laura Albers, Peggy Große).

“Joint Digitization of heterogeneous university collections using semantic web technologies.” In: Poggi, Andrea (ed.): ODOCH ‘19, Proceedings of the 1st International Workshop on Open Data and Ontologies for Cultural Heritage, co-located with the 31st International Conference on Advanced Information Systems Engineering (CAiSE’19), Rome, Italy, June 3, 2019, P. 27-36 (together with Mark Fichter, Günther Görz, Udo Andraschke).

“Objekte im Netz – Die Digitalisierung der Sammlungen der Universität Erlangen Nürnberg als Gegenstand und Methode.” In: Vogeler, G. (ed.): Digital Humanities im deutschsprachigen Raum 2018. Kritik der Digitalen Vernunft. Köln 2018, P. 276-279 (together with Martin Scholz).

“Three-Dimensional Computed Tomography Scanning of Musical Instruments.” In: Pérez, M., Marconi, E. (ed.): Wooden Musical Instruments. Different forms of knowledge. Book of End of WoodMusICK COST Action FP1302, Cité de la Musique – Philharmonie de Paris (2018), P. 171-188 (together with Frank P. Bär, Theobald Fuchs, Sebastian Kirsch).

“Langzeitinterpretierbarkeit auf Basis des CIDOC-CRM in inter- und transdisziplinären Forschungsprojekten am Germanischen Nationalmuseum, Nürnberg.” Conference Paper DHd (Digital Humanities im deutschsprachigen Raum), Bern 2017, P. 158-162 (together with Peggy Große).

“Das MUSICES-Projekt: Entwicklung eines Standards zur Computertomographie von Musikinstrumenten.” In: KulturGUT. Aus der Forschung des Germanischen Nationalmuseums, H. 52/IV 2017, P. 13-16 (together with Frank P. Bär, Theobald Fuchs u.a.).

“Darstellung heterogenen und dynamischen Wissens mit CIDOC-CRM und WissKI.” Conference Paper DHd (Digital Humanities im deutschsprachigen Raum), Leipzig 2016, P. 223-226 (together with Martin Scholz, Günther Görz).